ساخت رویدادهای سفارشی در Google Analytics
گاهی اوقات کاربران اقدامات خاصی را در سایت یا اپلیکیشن انجام میدهند که در لیست رویدادهای خودکار یا پیشنهادی گوگل آنالیتیکس قرار ندارند. در چنین شرایطی، بهتر است از رویدادهای سفارشی (Custom Events) استفاده کنید تا بتوانید تعاملات مهم برای کسبوکار خود را ردیابی و تحلیل کنید.
رویداد سفارشی چیست؟
رویداد سفارشی، رویدادی است که شما تعریف میکنید تا اطلاعات دقیقتری از رفتار کاربران مرتبط با اهداف خاص خود جمعآوری نمایید.
مثالها:
-
ثبت کمک مالی یا دونیت توسط کاربر
-
تعامل با یک ویژگی جدید در اپلیکیشن
-
نمایش صفحه تأیید پرداخت
-
تغییر نام یک فایل توسط کاربر
پیش از ایجاد رویداد سفارشی
قبل از ایجاد یک رویداد سفارشی، ابتدا بررسی کنید که آیا این رویداد:
-
در میان رویدادهای جمعآوریشده بهصورت خودکار وجود دارد یا خیر
-
در فهرست رویدادهای پیشنهادی Google Analytics قرار دارد یا نه
چرا مهم است؟ زیرا رویدادهای پیشفرض و پیشنهادی بهصورت خودکار ابعاد (Dimensions) و شاخصها (Metrics) را در گزارشها پر میکنند و از سازگاری کامل با گزارشساز بهره میبرند.
نحوه پیادهسازی رویداد سفارشی
روش پیادهسازی بستگی به نوع پلتفرم شما دارد:
-
برای وبسایتها:
-
استفاده از
gtag.js
-
استفاده از Google Tag Manager
-
-
برای اپلیکیشنهای موبایل:
-
استفاده از SDK مربوط به Google Analytics for Firebase
-
هر روش، جزئیات پیادهسازی مخصوص به خود را دارد. برای اطلاعات دقیقتر، میتوانید به مستندات توسعهدهندگان گوگل مراجعه کنید.
ساختار یک رویداد سفارشی
هر رویداد سفارشی شامل دو بخش اصلی است:
-
نام رویداد (Event Name):
نامی توصیفی که نشان دهد چه عملی را اندازهگیری میکنید.
برای مثال: اگر در حال اندازهگیری کمکهای مالی هستید، میتوانید نام رویداد راdonate
بگذارید.قوانین نامگذاری:
-
باید با یک حرف شروع شود
-
حساس به حروف بزرگ و کوچک (Case Sensitive)
-
نباید از نامهای رزروشده استفاده شود
-
حداکثر طول: ۴۰ کاراکتر
-
-
پارامترهای سفارشی (Custom Parameters):
برای ثبت اطلاعات تکمیلی درباره تعامل انجامشده استفاده میشوند.
مثلاً در رویدادdonate
، پارامترهایی مثلdonation_amount
،currency
یاpayment_method
را میتوانید ثبت کنید.
پارامترهای رویداد (Event Parameters) در رویدادهای سفارشی
پارامترهای رویداد، اطلاعات تکمیلی درباره تعامل کاربر در لحظه اجرای رویداد را در اختیار شما قرار میدهند. بهعنوان مثال، شما میتوانید مشخص کنید که:
-
آیا یک اقدام موفق بوده است یا نه؟
-
در چه زمانی رخ داده؟
-
چه گزینهای توسط کاربر انتخاب شده است؟
ساختار پارامتر رویداد:
هر پارامتر از یک جفت کلید-مقدار (Key-Value Pair) تشکیل شده است:
-
نام پارامتر: نشاندهنده نوع اطلاعاتی است که جمعآوری میشود
-
مقدار پارامتر: دادهای است که در تعامل خاص ثبت میشود
مثال:
اگر کاربری ۱ دلار دونیت کند، مقدار پارامتر value
برابر با 1.00
خواهد بود. اگر کاربر دیگری ۲ دلار دونیت کند، مقدار همان پارامتر به 2.00
تغییر خواهد کرد. این ساختار باعث میشود بتوانید اطلاعات مشابه را بهصورت یکنواخت در تمام نشستها اندازهگیری کنید.
ابعاد و شاخصهای سفارشی (Custom Dimensions & Metrics)
برای اینکه بتوانید اطلاعات ثبتشده توسط پارامترها را در گزارشهای Google Analytics ببینید، باید آنها را بهعنوان ابعاد سفارشی یا شاخصهای سفارشی تعریف کنید.
برای مثال:
اگر پارامتری به نام value
در رویداد دارید، میتوانید شاخصی با عنوان Value تعریف کنید تا مقادیر مختلف آن را در گزارشها ببینید.
اطلاعات بیشتر درباره Custom Dimensions & Metrics
محدودیتها در تعداد مقادیر (Cardinality) و ظرفیت سیستم
-
برخی پارامترها فقط چند مقدار ممکن دارند (مثل
mobile = true/false
) -
برخی دیگر ممکن است صدها یا هزاران مقدار داشته باشند (مثل
page_location
برای هر URL سایت)
ابعادی که بیش از ۵۰۰ مقدار ممکن دارند، بهعنوان ابعاد با کاردینالیتی بالا (High-Cardinality) شناخته میشوند. استفاده زیاد از این ابعاد ممکن است باعث شود که:
-
برخی مقادیر در گزارشها با عنوان (other) گروهبندی شوند
-
نمونهبرداری از دادهها (Data Sampling) فعال شود
همچنین پیش از ایجاد پارامترهای سفارشی جدید، تعداد مجاز ابعاد و شاخصهای سفارشی را بررسی کنید. چون فقط بخشی از آنها را میتوان در گزارشها استفاده کرد.
محدودیت در جمعآوری رویدادها
-
برای وبسایتها: محدودیتی در تعداد رویدادهای سفارشی وجود ندارد
-
برای اپلیکیشنها: حداکثر ۵۰۰ رویداد متمایز در روز به ازای هر کاربر
رویدادهای خودکار و مربوط به اندازهگیری پیشرفته (Enhanced Measurement) شامل این محدودیت نمیشوند.
رویداد کلیدی (Key Event)
شما میتوانید هر رویداد سفارشی را بهعنوان رویداد کلیدی علامتگذاری کنید.
مثلاً اگر کمک مالی برای کسبوکار شما حیاتی است، رویداد donate
را بهعنوان key event تعریف کنید.
اگر میخواهید فقط بخشی از یک رویداد عمومی را هدف قرار دهید (مثل بازدید از صفحه تأیید سفارش)، نیازی به ساخت رویداد جدید نیست. میتوانید:
-
از داخل Google Analytics نسخهای از آن رویداد ایجاد کرده یا آن را ویرایش کنید
-
سپس آن را بهعنوان رویداد کلیدی علامتگذاری کنید
-
بدون نیاز به تغییر در کد سایت!
⚠️ توجه: اگر شما مسئول تغییر کد سایت نیستید، حتماً این تغییر را به تیم فنی اطلاع دهید تا از دوبارشماری رویدادها جلوگیری شود.
مشاهده رویداد در گزارشها
پس از پیادهسازی رویداد سفارشی و جمعآوری آن توسط Google Analytics:
-
در بخش Reports > Events میتوانید تعداد دفعات اجرای رویداد را ببینید
-
با کلیک روی نام رویداد، گزارش کاملتری از جمله:
-
پارامترهای مرتبط
-
اطلاعات دموگرافیک کاربران
-
کاربران منحصربهفرد برای هر رویداد و پارامترهای آن
-
آمار زنده (Realtime)
-
را دریافت کنید.